torsdag 3 mars 2016

Trans Gran Canaria 125


Det är 30 h kvar till start och jag försöker koncentrera mig på att vila, hur man nu gör det? Ute är det härlig sommar med sol och en bra bit över 20 grader men jag vill inte slita på kroppen med för mycket tid i solen nu innan loppet och jag vill inte lägga mig och sova för då blir det ingen riktig sömn i natt och det behövs.

Jag kom till Gran Canaria i går för att hinna få 2 dygns vila och komma iordning både med prylarna och mentalt. Hade lyckats hitta ett perfekt boende i en liten lägenhet precis vid Maspalomasstranden och bara 1 km från målet. Här, precis väster om Gran Canarias sanddyner, är det ett nästan helt nybyggt område med flera stora lyxiga hotel, men precis i kanten ligger några små och "lagom" hus med lägenheter. Lugnt och skönt för laddning och krypavstånd från mål på lördag kväll/natt.
Vattnet utanför där jag bor, därborta skymtar bergen vi skall igenom,
men det blåser sand från Sahara så det är diigt i luften
Lyckades få till 10 h sömn i natt och sen började jag dagen med en lugn 4 km jogg utmed strandpromenaden och upp till målet för att väcka kroppen efter gårdagens resa.
Fler löpare ute på morgon :)
Klockan är bara 9, det kommer bli ett varmt lopp!!
Det är sand-disigt innåt ön
Det blev en sen frukost och sedan iväg till mässan för att checka in och få ut nummerlappen. Löparvärlden är märklig och tydligen ganska liten.Visserligen är det över 3000 som skall springa här totalt och 800 som springer den långa 125 km sträckan, trots detta är den första jag stöter ihop med på väg in till mässan en bekant, Simon som också sprang Dragons Back i somras. När jag sen ställer mig i kön hamnar jag bredvid 3 andra svenskar som springer långa !

Kön var inte lång men det tog en bra stund ändå innan man kom fram och fick sin nummerlapp, lite information och lite annat. På vägen ut fick det bli en runda i mässan för att kolla på andra lopp och om det fanns något man "behövde" och det gjorde det naturligtvis. Har funderat på nya stavar ett tag men inte slagit till ännu. Nu fick det bli ett par Leki Micro Trail Pro, smidiga kolfiberstavar vikabara och delvis ihopsjutbara i 4 delar med en smart konstruktion för infästning av greppet. Är det någon som sagt att man inte skall prova nytt i lopp?


# 539 är det som gäller
Incheckad och klar med startnr 539, nu är det bara laddning kvar, fredag kväll är det start. Vi startar från norra sidan av ön kl 23 lokal tid (kl 24 svensk tid) och har sedan 125 km över öns berg på vägen tillbaka. Det hinner bli +/- 8000 höjdmeter på vägen, 30 timmar får vi på oss och jag siktar på runt 25. Vill ni följa loppet så finns allt på LiveTrail, klicka på EN uppe till höger för engelsk version, välj i menyerna eller sök direkt på startnummer. Om tekniken fungerar kommer mina paceringar vid depåerna att läggas ut i mitt Facebook flöde också. Jonas Buud har startnr 27 om ni vill ha koll på hur han lyckas framme i täten, där det går betydligt fortare.

Det lär vara mörktnär jag kommer hit på lördag kväll,
frågan är hur sent det blir, 25 h = midnatt
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar