måndag 7 juni 2010

Stockholm Marathon

Jaha... då har man kutat runt Stockholms gator ännu en gång, 7:e gången noga räknat. Två nyheter var det i år, lite annurlunda bansträckning och inte så extremt varmt som dom tre senaste åren, "bara" 20 grader ungefär.
Eftersom jag inte toppat formen med intervall, tempo och backträning speciellt mycket så hade jag ingen målsättning att försöka gå under 3h i år. Jag tänkte jag kör på i 3h tempo så får vi se, hade bestämt mig för att ta rygg på 3h flaggorna och inte lockas att ligga lite före, mem men...bara för att jag bestämt mig för det så var det inga 3h flagglöpare med i år.
Fick istället köra på min GPS som larmade om det gick för fort (under 4.00 tempo)och det gjorde den ofta i början trots att jag "bromsade". Jag blir mer och mer facinerad för varje år hur folk rusar i början, efter 4-5 km jämnar det ut sig och sen är det bara att plocka löpare hela vägen in i mål, i år var jag 711:a efter 5 km men 399 i mål.
Loppet gick bra, började inte stumna som så ofta efter ca 25 km utan det höll ända in i mål, enda problemet var lite ömhet i fötter och vader sista 3-4 kilometerna. Jag insåg efter kanske 25 km att tempot inte höll för 3h men vågade inte öka, och det tror jag var klokt.
Det blev att bra lopp i ganska jämn fart, det kändes att långträningen i vår gjorde att 42K inte är ett problem men att det fattas lite tempo. Att det trots allt blev ett Stockholms-pers får man nog tacka långträningen för, det håller helt enkelt längre nu.
Nu får det bli mera långt, lugnt, trail och backigt med lite pannbensträning någon gång ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar