söndag 16 september 2012

Chia Fresca

Har plötsligt hittat en ny favoritdryck. Ni som läst Born to Run har läst om den, men det kanske inte är så många som testat än. Båda gångerna jag läst Born to Run har jag blivit lite nyfiken på "superfröt" Chia men har sen glömt att försöka leta efter det.

Nu i veckan var jag på ICA, skulle bl.a. handla något i "fröhyllan", då får jag plötsligt syn på ett paket med Chiafrön. Nu måste jag ju bara pröva.

Konstaterar också att det är märkligt vad en bok kan påverka. Att Born to Run har revolutionerat en miljardindustri som sportskobranschen har väl ingen missat, men att ett litet litet frö som knappast funnits i Europa tidigare plötsligt dyker upp här på ICA är en annan märklig effekt. På Risentas hemsida är det en bild på Chia Fresca med länk till receptet, det inleds med orden "Gör som det legendariska löparfolket Tarahumara i Mexico..."

Skulle tro att även Risentas marknadsfolk tagit intryck av Born to Run, fröet är så okänt i Sverige så det finns inte ens på svenska Wikipedia, ännu...

Prov har det blivit i helgen, brödbak med receptet på fröpaketet, det blev jättegott. Nu i kväll blev det ett glas Chia Fresca efter långpasset, det var inte sista gången.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar