lördag 21 mars 2015

Mont-Royal

Tillbaka till vintern blev det den här veckan och då menar jag inte den lilla vinterknäppen som slog till här hemma i natt utan tillbaka till en riktig vinter. Jag var på jobbresa till Montreal och som vanligt var skor och kläder med för lite löpning. Hade kollat in väderprognosen så hela vinterkittet var med, för löpning i både snö och kyla, alldeles för mycket grejer för handbagaget och detta höll på att ställa till det lite. Resväskan kom inte fram på bagagebandet i Montreal, den dök inte upp förrän framåt 6 på morgon så jag höll på att helt missa det första morgonpasset, synd när man ändå vaknar jet-laggad kl 3 på morgon.

Vinterkänslan infann sig redan på vägen över Atlanten när vi passerade Grönland i riktigt fint väder, det kändes som man var riktigt nära isvidderna trots att vi passerade på 11.000 meters höjd.
Passerar in över Grönlands östkust
Arsuk glaciären på sydvästra Grönland ser ut att producera isberg
Solsken på västkusten!
Till slut var i varje fall både jag själv och väskan framme i Montreal och jag hann med ett litet kort morgonpass på Mont-Royal som ligger precis bredvid centrum, bara en dryg kilometer från hotellet. Det är här man springer i Montreal, alla som springer gör det, eller så promenerar man, åker skidor, cyklar eller vilken uteaktivitet du vill. Trots att det var massor av snö och kallt så var det alltid folk ute, t.o.m kl 05.30 med 17 minusgrader. Mont-Royal är som Central Park i New York men mycket mera kuperad med en högsta punkt 234 m.ö.h. eller ungefär 200 meter över stan. Den skapades t.o.m. ,för ca 140 år sedan, av Frederic Olmsted som också skapade Central Park.

Efter den korta morgonturen så hade jag som tur var fått koll på att det var "vinterdäck" som behövdes, det fick bli mina Spikecross på de kommande passen. Det var grått, rått och 0 gradigt när jag kom till Montreal men lagom till första kvällen började det klarna upp och temperaturen började falla. Jag tror den sjönk 10 grader medan jag var ute på en 15 kilometer lång runda i solnedgången, det blev lite kyligt mot slutet.
Downtown Montreal
Chalet du Mont-Royal
Utsikt över stan från Chalet
Chemin Olmsted nära toppen
Många trappsteg uppför branten från centrum till Chalet
Plötsligt kom det en kort men intensiv snöby

Sentier de l'Escarpment och Chemin Olmsted är två fina men helt olika löpsträckor på berget. "Stigen vid branten" går utmed branten med en fin utsikt över stan. Helt oplogad men vältrampad nu på vintern var det en riktigt kul och kuperad trailslinga. "Olmsteds väg" å andra sidan passar perfekt om man vill träna slakmota, promenadvägen slingrar sig med nästan konstant lutning under 5,5 km de ca 200 höjdmetrarna upp till toppen. Andra kvällen provade jag två olika vägar upp på berget, både trappvägen rakt upp från centrum och den slingrande Chemin Olmsted, slakmotan tog helt klart mer av energin.
Utsiktsplatsen framför Chalet
Fin vintertrail utmed Sentier d l'Escarpment
Sista dagen i Montreal med ett flyg hem på kvällen, då fick det bli ett tidigt morgonpass istället. Tidigt (05.30) upp på berget en sväng i snö och kyla (-17 grader), men inte var man själv ändå. Det var folk ute både på träningsrundor och promenader. -17 är väl inte riktigt vinter för en Montrealbo, det skall nog till 30 minusgrader för att kallas riktig vinter här.
Samtidigt som jag fick lite bonusvinter i Montreal lär vårsolen ha flödat här hemma med 12 plusgarder i flera dagar, känns ju kul när man kommer hem igen och snön faller och kylan sätter in igen även här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar