söndag 7 oktober 2012

Bergspasset

Nu har det varit träning utan så mycket trail och berg de senaste 2 månaderna efter Trail Ticino, börjar vara dags att komma igång i "bergen" igen. Visserligen lär det inte vara så mycket berg inne på Bislett i december men det det skadar inte att underhålla och bygga på styrkan för att ha en ännu bättre grund inför nästa år  med UTMB. Igår blev det dessutom vilodag istället för långlördag så då vara det upplagt för ett längre pass idag, när det dessutom är bästa tänkbara höstväder så går det att hålla på länge.

Det fick bli mitt specialdesignade bergspass i Rocklundaskogen, en kombination av MTB-spåret, Davids backrunda och omvända backintervaller. 2 varv ger 25 km och 1000 höjdmeter. Körde med stavar också, det kändes lite i armarna efter 2 månaders uppehåll, trots mycket cirkelfys.
Nu skall jag försöka få till minst ett bergspass per månad under vintern, för att det skall duga som bergpass skall det vara minst 1000 höjdmeter, får väl passa på när jag är på mer kuperade platser för att få lite variation.

4 kommentarer:

  1. Låter som ett grymt (och) härligt pass och terrängen på bilden ser verkligen inbjudande ut! Ses på SUM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niklas, Ja det är riktigt varierad bana för att gå på så litet område. Vi ses på lördag.

      Radera
  2. Du råkar inte ha någon karta på din "bergsbana"? Jag skulle med behöva ha någon bra bergsträning i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henrik, Svårt att rita in på en karta det går så mycket kors och tvärs. Vi kan ta ett pass vid tillfälle så kan jag visa.

      Radera