fredag 5 juli 2013

Skogarna i Vansbro

I går var det premiär, för mig, på den mycket fina terrängmaran i Vansbro. Det var fjärde året som loppet gick och det har växt från 30 startande till ca 400 på dessa 4 år. Nära 200 på 43 km distansen och restan på 23 km. Stor variation på banan, under första halvan var det växlande grusväg, kanten på en banvall, småstigar och ren skogsmark där gräset var slaget. Sistan halvan började med att vi skulle över 2 mindre berg, knappt 100 meter höga, sen blev det mest spänger, fina stigar på tallåsarna mellan myrarna och på slutet banans mest tekniska stigar med lite småkupering och en hel del rötter.
Tanken var att få ett bra träningspass i terräng inför UTMB och resultatet skulle få bli som det blev, hade ingen egentlig träningsvila inför loppet och ville inte heller köra helt max för att kunna få en snabb återhämtning efteråt. Det gick över förväntan bra.

I starten drog en liten klunga på 7 man snabbt iväg sen var jag med nästa gäng som blev lite mera utspridda. Första kilometrarna gick i 4.30 tempo innan det kom skogsstigar och farten sjönk lite, låg i rygg på några och det kändes bra. En bit efter Näbba var det dags grusväg igen, då började jag gå om flera, det kändes lätt och när vi kom in på den långa sträckan banvallslöpning var jag först i andra klungan och bara en till hakade på. Det gick lätt och fort med någon som hela tiden låg 10 meter bakom, vi körde på så i 12 km ända till kontrollen vid Årberget. Här var jag tvungen att tömma blåsan och kände också att tempot nog var lite väl högt så jag släppte min skugga och en till som arbetat sig ikapp.

Nu var halva banan avklarad och den ändrade helt karaktär, dessutom passerade vi starten för halvmarathon mitt emellan två startgrupper så nu tappande man helt kollen på vem som var vem och hur man låg till, passerade långsamma som startat innan och snabba halvmaralöpare från nästa startgrupp började komma ikapp. Vid toppen på Knösen, det andra berget, kom några som jag sprungit med i början ikapp igen, en drog ifrån och en la sig bakom i den branta backen ned.

När vi kom ned var det dags för myrar, banans finaste del, här var det omväxlande tallklädda fina åsar och spänger att springa på. Gick fortfarande bra att hålla skaplig fart men det började stumna lite i benen. Efter Gladtjärn, när det var 7 km kvar, kom den svåraste delen på banan, förutom några korta vägsträckor var det som återstod småkuperat med småstigar och mycket rötter att parera, det blev lite jobbigt med stumma ben. Några till som jag kände igen från starten passerade, men vid Krutkällan sa någon att jag låg topp 20 på långa så det kändes bra.

Den allra sista kilometern var asfalt och en ny gångbro över Dalälven, skönt att kunna sträcka ut lite innan målgången. Kom i mål efter 3.52 och kände mig helt nöjd med det, hade en tanke innan start att under 4 h borde vara rimligt och det stämde bra. Hade möjligen kunnat gå lite bättre totalt sett med lägre fart på den andra milen men det var skönt att kunna springa fort även i skogen en bit.

En 14:e plats i herrklassen såg det ut som i går, men det var strul med tidtagningen så många var missade. Nu, dagen efter, verkar det ha blivit en 18:e plats bland herrarna och en 24:e totalt. Är riktigt nöjd med "träningspasset" och benen känns bara lagom mycket i dag så i morgon kan det nog bli ett litet återhämtningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar