torsdag 22 maj 2014

Nygammalt i stallet

Det kom ett litet paket med posten i dag med påfyllning till skostallet. Inga nyheter den här gången, jag behöver ett par nya skor inför Lavaredo Ultra Trail. Precis som inför UTMB vill jag egentligen satsa på ett par Sense Ultra, men jag vågade inte gå ner så mycket i dämpning då inför 17 mil i bergen. Nu i vinter har jag dessutom känt av ömhet i hälarna efter att ha kört en del längre pass i tunnare skor så även om Lavaredo bara är 12 mil så fick det bli en välbeprövad favorit, Salomon S-Lab XT6. Passar min fot perfekt, funkade hur bra som helst genom hela UTMB och många långa pass genom hela vintern.
Ett litet paket att hämta på ICA fanns det i dag alltså, testade en för mig ny (dansk) nätbutik loparshop.se och det var inget att klaga på.  Skulle köpa på Intersport hemma i söndags med en 25% rabattkupong men dom hade inte XT6. Gjorde en snabb koll på prisjakt.nu och då var löparshop.se billigast. Missade i hastigheten kolla ordentligt så Wiggle hade förstås sparat 300 kr, men men nya skor fick jag i varje fall, man lär sig.

När jag köpte mina första XT6'or förra sommaren när modellen var rykande färsk skrev jag en liten recension. Kan nu komplettera den med att dom har hållit vad dom lovade. Har fungerat perfekt, först genom hela UTMB som nästan nya, sedan under många av trailpassen sedan dess och nu på sluttampen fick dom även göra Ursviks Ultra i april. 138 mil har dom klarat av hittills enligt träningsdagboken på jogg och fortfarande är dom i ganska gott skick.
Efter 138 mil i bergen, på stigar och på vägar jämfört med en ny
Vad är det som hänt på 138 mil. Lite skitiga naturligtvis men dom har varit ovanligt lätta att hålla efter, bara att skölja och borsta av efter behov. Det är egentligen bara 4 fel som sakta börjat dyka upp.
- Dämpning har börjat bli lite sämre, märks på asfalten på väg till skogen.
- På ovansidan vid vecket bakom tårna har det börjat spricka lite, men hålen växer knappt alls.
- Ett litet nötningshål har dykt upp på hälkappan
- Mönsterdjupet på yttersulan har gett sig en del, duger inte på beskiktningen längre ;-)

Liten kul grej. Upptäckte att det i varje fall är en "familjemedlem" som ät intresserad av mitt skostall. Sofies katt har flyttat in ett par dagar för att jag skall vara kattvakt när alla 3 tjejerna är på shoppingresa. Nya skor var jättespännande. Det tog en stund att få nästan kattfria bilder ;-)

En riktigt härlig sommarkväll var det i dag så det blev ett perfekt tillfälle att inviga dom nya med ett 2 milspass på härliga Badelundaåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar