söndag 1 februari 2015

Aktiv time-out

Andra veckan med time-out har blivit riktigt aktiv. Efter att ha haft helvila en vecka kändes det klart bättre i benet men långt ifrån bra. Det gjorde i början av veckan fortfarande riktigt ont när jag gick men i princip inget annars.
Försökte hitta någon lämplig alternativträning som håller kroppen i gång och som är så löplik som möjligt och ändå inte belastar Tibialis Anterior. Kom på att crosstrainer borde vara rätt grej, hyfsat nära ett "löpsteg" men man slipper lyfta foten bara pressa ned. Den inflammerade och ömmande senan får röra på sig lite men i princip helt utan belastning varken excentriskt eller koncentriskt. Känner ingen ömhet eller värk under passet och bättre dagen efter än dagen innan.

Tror jag får hålla mig till den här ett tag...

...det är i varje fall sådana apparater som står på F&S gymmen i stan, så nu är det bara att köra på. Det har blivit 4 pass under första veckan, först lite lugnt och sen längre eller tyngre. Har spenderat 5 h och 20 min på dessa apparater nu och avverkat 66 km utan att komma ur fläcken så att säga. Riktigt positivt överraskad faktiskt, känns som riktigt bra backträning när man drar på belastningen och får trycka på i stegen. Konditionen får sig rejäla omgångar också med belastning och/eller fart.

Använder den lite annorlunda jämfört med de flesta, skippar de rörliga handtagen som hjälper till att dra runt, det är ju benen som skall tränas. Använder bara de fasta som stöd och som lite "mothåll" när jag kör riktigt tungt. Tränar balans också genom att köra med fri händer mer och mer. Känns så pass bra att jag kommer försöka ha hyfsad säkerhestmarginal innan jag försöker börja springa igen.

Det har blivit bättre under veckan, i dag kände jag i princip inget när jag gick en bit ute men det är fortfarande inte bra, det känns mest när muskeln får vinkla upp fotbladet. I morgon är det ny vecka vi får se vad den leder fram till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar