söndag 15 februari 2015

Vårkänslor x 2

Den här veckan har det varit vårkänslor, dubbelt upp. Återkomsten till löpningen efter 3 veckors uppehåll har fungerat helt perfekt så jag har kunnat springa ute utan några problem och solen har lyst var och varannan dag med flera plusgrader som börjat torka bort snön, då är det extra härligt att kunna springa igen.

Första veckan med löpning efter uppehållet har jag inte kört några långpass, istället har jag tränat alla dagar och med lite kortare pass runt 10 km. Har ökat farten på vissa pass, längden på andra och med mer och mer knöligt underlag i skogen på MTB spåret. Allt har fungerat utan några känningar i benet igen. Har också kört förebyggande träning med mina "fotdrag" 5 min per fot varje dag. Hann komma igång med styrkan för hela kroppen också med ett cirkelfyspass i torsdags.

Med så mycket sol ute var det extra lyckat att kalendern på jobbet gjorde det möjligt att köra lunchpass ute i solen 2 dagar, istället för att som vanligt nöta runt i mörket på kvällen. Å andra sidan blev det ett riktigt "mörker-pass" med pannlampa också när jag i fredags morse kl 05.30 återupptog min vana med tidiga fredagspass i skogen.

Lite bilder från veckan i löparskorna, jag börjar bakifrån med dagens pass på MTB-spåret med ett väldigt varierat och kul underlag. Från snöpuls till barmark, men mestadels med hårdfrusen snö och så med kommunens snötipp som nu fungerar som perfekt blockterrängsträning, en sträcka på 150 meter med 5 meter höga berg av hårdfrusna stora "snöblock".
Svårt att tro att de fem bilderna ovanför alla är tagna under samma träningspass i ett litet skogsområde som är mindre än 1x2 km, men så är det.

Lunchlöpning i solen i måndags, +8 grader
Lunchlöpning igen i onsdags, nu var jag utrustad för vårvädret
Morgonpass i fredags med bonusvarv genom "blockterrängen"

2 kommentarer:

  1. Sprang du i Rocklunda?
    Tänkte dra dit på onsdag men jag visste inte riktigt hur förhållandena var/ är.

    SvaraRadera
  2. Det går jättebra, stenhårt frusen tilltrampad snö på MTB med lite barmark. Går nog bredvid skidspåren också, då hårt så det syns inte. Nästan ingen is men metalldubb måste man ha för att kunna slappna av.

    SvaraRadera