söndag 24 maj 2015

Nedräkningen fortsätter

Nu är det inte ens en månad kvar till start i Dragons Back Race. Om precis en månad är vi mitt ute i Wales någonstans efter att förhoppningsvis ha klarat av 3 av de 5 dagsetapperna. Träningen fungerar fortsatt bra och nästan alla prylar är införskaffade, men ju mer starten närmar sig ju mer funderar man på om det är något mer man kunde gjort eller planerat.

Den senaste veckan har jag kört några pass med lite mera fart, inte för att det blir högfartslöpning i Wales precis, men när benen vant sig vid lite fart så känns det så mycket lättare när man håller normal crusing fart, jag fick detta bekräftat redan i dag.

I går hade jag planerat ett lite tempopass på VLK träningen istället för en vanlig långlördag, alla skulle få chansen att köra 10 km i tänkt tävlingsfart inför Stockholms maran nästa helg. Jag tog det lite lugnare än sub 3 löparna men snittade ändå mina 10 km i 4.27 tempo, med lite extra uppvärmning och nedjogg blev det ett bra 20 km pass som grund inför dagens långpass.

Så till beviset på teorin om nyttan med fartträning. I dag avslutade jag helgen med ett långpass  på 33 km runt stans västra halva, hälften på stig och Bruksleden och hälften på asfalt eftersom det inte finns mycket nog skog runt stan. Efter veckans fartpass kändes det mycket lätt och ledigt att hålla runt 5.30 tempo där det inte var för tekniska stigar eller knöliga ängar. Det var ett helt perfekt väder med lagom temp och sol. Nu är det också i stort sett torrt överallt, men tyvärr har både myggen och fästingarna vaknat så sommaren är väl här kanske. Lite bilder från Bruksleden i Västerås utkanter.

Visserligen är det 4 veckor till start men det är mycket annat i kalendern innan dess så redan nu i helgen började jag med lite praktiska förberedelser. Många portioner energi behövs det till 5 dagar och 300 km i bergen.

Det är som sagt mycket i kalendern, nästa helg är den fulltecknad i löpningens tecken. På lördag blir det premiär för mig i Stockholm, OK jag har visserligen sprungit maran där 10 gånger på raken (2004 till 2013) men jag har aldrig varit publik och support förut. Det skall jag vara nu när Sandra skall göra sin andra start, med målsättningen att få ett bättre lopp än hon hade i "iskylan" 2012. På söndag drar sedan jag och Henrik upp i Bergslagsskogarna för att göra ett genrep inför Dragons Back på Malingsbo-Kloten rundan. Det blir den sista "Long Day in the Hills" innan start, sedan börjar lite lagom nedtrappning under 3 veckor.

4 kommentarer:

  1. Skönt att träningen går bra!

    Det är nästan lite modigt att resa till England med ett fint, vitt pulver förpackat i små portionspåsar! Hehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många olika utmaningar i sådana här äventyr :)

      Radera
    2. Det finns många olika utmaningar i sådana här äventyr :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera