lördag 10 mars 2012

Viking Memorial

Passar på att ta en liten annorlunda träningshelg, funderade förut på 6 h i Skövde men jag var inte sugen på att  åka till Skövde själv en gång till. Då blev det läge att vara med på VSOK's Viking Memorial helg istället, det var flera år sen det passade senast.
4 träningspass från fredag kväll till söndag morgon blir ju en bra träningshelg. Tidigare år har dessutom sista passet på söndag morgon varit riktigt långt med biltransport ut och sen en ca 28 km lång orienteringsbana tillbaka till Orientalen. Eftersom det på senare år blivit i stort sett bara Öset på den sträckan har den i år krympts till "bara" 18 km :-(

 Nu är det snart lördagskväll och 3 av 4 lopp är avklarade. I går kväll var det "The Nightmare", knappt 6 km nattorientering i en risig och isig skog vid Skälby IP. Tror det eller ej men det var faktiskt en skogsdunge i stan som jag aldrig sprungit i förut på mina 30 år i stan. Det var isigt, jag körde odubbat, det var i princip 2 år sedan jag sprang orientering och ännu längre sedan det var på natten, jag har tappat löpsteget i skogen.... Ingen lysande kombination, det finns mycket att skylla på, var nog äldst på långa banan också. Blev resultat därefter, en 19:e plats av 19 startande. Skall undvika Skälbyskogen i fortsättningen ;-)

I morse var det dags för andra loppet "The Hell", grundidén är maximal kupering, i den mån det går få till det i Västerås. Banan är först 5 korta slingor med varvning på högsta höjden och ned så långt som möjligt på varje varv, sen en längre slinga för att hitta flera backar. I år höll vi till på Norra Björnön. Fint, torrt och nästan isfritt, fick ihop drygt 500 meter stigning på den 9,3 km långa banan. Nu flöt det på mycket bättre, lyckades ta mig upp till en 13:e plats av 17.

Eftermiddagens pass var "The Timechase", poängorientering i 30 min. Man skall alltså hinna med så många kontroller som möjligt inom 30 min, är man ute för länge blir det straffpoäng. Nu är ju 30 min inte mycket till träningspass så jag passade på att springa dit och hem också, blev 13 bonus km till Mälarparken och hem. Loppet gick bra, inga egentliga bommar och bra taktiskt val av vilka kontroller jag satsade på så jag skulle hinna maximalt utan risk att missa tiden. Kom nu upp på en 7:e plats av 12, slog till och med några av ungtupparna.

Nu blir det lite vila och så i morgon, "The Hunt" sista loppet, långpasset som har krympt. Vi får väl se, det ryktas om mycket skog så det blir kanske tungt ändå för mitt borttappade skogssteg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar