tisdag 17 april 2012

TEC - klädtips lite efteråt

Nå har det gått 2 dagar och man börjar känna sig relativt OK igen, förutom början till en förkylning, jag antar man är lite mer mottaglig efter att ha slitit runt i 161 km. Känner mig fortfarande jättenöjd och det är kul att läsa alla bloggar med upplevelserna vi alla gick igenom.

Det finns många talande bilder från årets TEC, svårt att tro att det är mitten på april när man ser dom, många riktigt bra bilder är tagna av Micke Sjöblom. 
Foto: Micke Sjöblom www.zebrabild.com 
Tänkte berätta lite hur det funkade rent praktisk med kläder och sånt under 161 km och knappa 23 h i det vädret. Det gäller ju att hålla kroppen lagom varm och torr även efter många timmar när energidepåerna är nera på ett minimun.

Viktigast av allt tycker jag är jackan, använde en i tunna GoreTex active shell. Höll mig torr och lagom varm på kroppen hela dygnet, trots några timmars blötsnö och regn i början och ännu flera timmar snöras från skogen. Luvan var suverän att dra upp i skogen när det kom mindre laviner ned från grenarna. Under jackan hade jag bara en tunn supertröja de första 8 milen till framåt kl. 22. Bytte då underställ till ett i Merinoull plus en funktions T-shirt för att lager till. Egentligen mest psykologiskt skönt att byta, jag var ju ändå torr. Satte på mig en reflexväst och senare på natten en tunn jacka till för att få ett extra lager i gryningens råkyla när energin var slut.

Löparglasögonen, som inte är så mörka som dom ser ut på bilden, hade jag för att det är skönt när det snöar, man slipper kisa mot flingorna. Någon sol var det ju inte problem med på lördagen.

Tightsen var halvtjocka kompressionstights. Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad av kompressionen men dom är sköna på och lagom varma i de skiftande temperaturer vi väntade oss. Dessutom torkar dom väldigt effektivt eftersom dom sitter så tight. Upplevde aldrig någon gång att jag var blöt om benen.

Skorna, ett par Salomon XA Pro 3D Ultra med 2 år på nacken. Valde dom för ett lagom grepp med sulan i snö och lera, dom var väl insprunga, nästan för väl. Ingen GoreTex i dessa, vattnet kommer in men kommer också ut. Blev blöt om fötterna efter 50 meter och sen var det så i 161 km. Bytte aldrig skor och strumpor, kändes inte att det var någon idé, skulle bli blöt lika fort igen. Fryser i princip aldrig om fötterna när jag springar även om dom  är blöta i några minusgrader. Fötterna jobbar tillräckligt för att hålla värmen när man springer, jag har mycket större problem när jag åker skidor. En annan kul lärdom gjorde jag också. Jag brukar inte ha problem med skavsår eller blåsor men under långa lopp blir det blåsor utmed hälarnas "hårda hudkanter". Denna gång såg fötterna ut som russin när jag släppte ut dom efter att dom varit blöta så länge, dom hade blivit så mjuka så det fanns inte en enda blåsa, bara att låta dom torka ut !
 
Det känns bra att man fick testa lite tuffare förhållanden, för att lära sig mer hur både kropp och kläder fungerar inför kommande lopp i alperna, Trail Ticino och UTMB. Där finns det inte några möjligheter till klädbyten varje mil om man väljer fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar