torsdag 2 juli 2015

Dragon's Back Race - Pre race

Det är lika bra att jag säger det på en gång, det här kommer bli en ganska lång historia. Att fullfölja ett av världens tuffaste bergslopp tar sin tid och det är mycket upplevelser och känslor på vägen, det finns mycket att berätta. För att göra det lite mera läsbart kommer det därför lite i omgångar här på bloggen.


Vägen fram till startlinjen blev ganska precis 2 år lång. Ett litet frö såddes i medvetandet när jag hamnade mitt emot Rune Larsson vid middagsbordet innan Kullamannen i maj 2013. Av någon anledning började han berätta om något som hette Dragon's Back Race som sprungit i Wales 1992. Ett extremt lopp, men det lät lockande som ett riktigt utmanande bergslopp. Fröt föll i glömska, fokus den sommaren var på UTMB som jag skulle genomföra i slutet av Augusti. UTMB hade jag haft som det stora målet i 4 år innan jag kom på plats och några dagar efter målgången där infann sig naturligtvis känsla av "jaha, nu då?"

En dryg månad senare såg jag samma dag på blogg och jogg att Niklas Holmström och Henrik Ortman, var för sig hade planer på att ta sig till Dragon's Back Race!  Visst ja, det var ju det loppet Rune berättade om. In och kolla på hemsidan och fröet började gro. Intresseanmälan gjordes och tävlingssäsongen 2014 planerades för att få nödvändiga meriter för att eventuellt kunna ta en av de bara 150 startplatserna. Framförallt var GL3D och KEX de viktiga loppen för att komplettera löpar-CV't. I september 2014 öppnades anmälan och en månad senare kom beskedet att jag hade fått en startplats. Meriterna tycktes räcka för Shane Ohly's krav och han hade innan dess svarat på min frågan om hur troligt det var att jag hade en chans, att jag nog hade en ganska bra chans att ta mig i mål "but you better come prepared from long day's in the hills".

Jag skall inte orda en massa om alla dessa long days in the Västmanländska Hills som det blivit sedan dess, inte heller om alla praktiska förberedelser som gjorts, har skrivit en hel del på bloggen under året redan. Kan bara konstatera att förberedelserna är tredelade och alla delar är lika viktiga inför ett så pass utmanande lopp, ingen kedja är starkare än svagaste länken på att säga. Den fysiska träningen med uthållighet och styrka är ju självklar, den praktiska att ha koll på alla grejer och annat som behövs är också rätt uppenbar, men den tredje delen, den mentala är minst lika viktig. Det tar sin tid att låta det sjunka in att man skall starta i ett av världens tuffaste lopp, att våga tro att man faktiskt skall gå i mål. Startar man där utan den tron, är det kört redan från början, då kommer man kliva av förr eller senare när tvivlet börjar samarbeta med smärtor och trötthet.

Med alla förberedelser gjorda utan skador eller problem gav vi oss av till Conwy i Wales på midsommarafton för att acklimatisera oss lite ett par dagar. Jag, Henrik, Niklas och Kerstin, plus Tomas och Peter från Stockholm. 4 svenskar till skulle droppa in senare.
Framme i Conwy
På lördagen blev det en lätt joggingtur upp på Mount Conwy för att mjuka upp benen och känna in bergen. Det visade sig att just detta berg var check point 1 den första dagen.
Toppen av Mount Conwy, "bara" 250 m.ö.h
Söndag eftermiddag var det så dags att "checka in" för att få all packning kollad, få ut nummerlapp, chip och GPS-tracker mm, sedan var det obligatoriskt info-möte med Shane. Stenhårda krav, spring inte i farm land då blir ni diskade, kom i mål i tid annars blir det DNF, inga öppningar att diskutera några marginaler. Shanes ord är lag för allas bästa, för säkerheten och för att logistiken skall fungera.
Incheckning
Shane talar om vad som gäller
Ungefär 330 hade anmält sig till loppet, 150 hade blivit utvalda, men bara 129 kom till start. Shane räknade kallt med att utslagningen skulle bli stor, han berättade som exempel att han bara köpt in 60 st finisher drakar.

Gemensam middag efter mötet, sen var det bara att gå hem till vårt B&B och försöka sova några timmar, i morgon är det dags, kl 07.00 går starten i Conwy Castle !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar