söndag 27 september 2015

Långa Natten på en ny nivå

Efter Dragons Back infann sig det stora tomrummet i löparplanerna, men nu börjar lite planer ta form. För tredje gången sedan jag började springa marathon och senare ultra så infann sig efter Dragons Back känslan av...YES det gick vägen, men nu då? Ett långsiktigt mål var uppfyllt och inget nytt fanns på horisonten. OK, det finns massor av lopp man vill springa men vad skall man välja och finns det något nytt STORT mål eller något med lite annorlunda utmaning?

Redan innan Dragons Back hade jag spanat in Shane Ohly's nya expeditions/äventyrslopp, Cape Wrath Ultra, 8 dagar genom Scotlands mest avlägsna berg med ett liknande upplägg som Dragons Back. Ville vänta tills efter Dragons Back med ett beslut för att se om det var möjligt och det skulle det ju vara, men nu har jag velat till och från, skall jag eller skall jag inte? Det blir inte, det är i varje fall 99% säkert nu av flera skäl. Det tar för mycket tid, det är relativt dyrt och det tar på kroppen, i år blev det i princip bara Dragons Back men nästa år vill jag springa flera lopp igen, lopp av olika slag och kunna bestämma mig med lite kortare varsel.

Niklas höll på att locka med mig till Lakeland 100 som går i slutet av Juli, men det är inget lopp för beslut i sista minuten. För Engelska 100 miles lopp är det hysterisk hänga-på-låset anmälning som gäller och jag var inte villig att bestämma mig 11 månader i förväg. Dessutom är slutet på juli inte speciellt lyckat med annan semester.

Började istället snegla på lopp tidigt på året för att sedan ta det som det blir framåt våren, sommaren och hösten, då får det bli lopp som det passar med annat. Några "lagom" lopp hemma i Sverige, gärna något bergslopp i Norge, kanske något på annat håll om man har vägarna förbi, men vad finns det då att väja på tidigt på året?

Plötslig föll pusselbitarna på plats. Efter målgången på Bergslagsleden Ultra stod jag och snackade med Cristoffer Stockman, han hade anmält sig till Marmot Dark Mountain, ja visst ja det har jag ju sneglat på förut, skulle vara kul att testa. Någon vecka senare kastade jag ut frågan i vår GL3D/Dragons Back grupp på Facebook om någon mer var sugen, det är ju Mountain Marathon så man måste vara två. Kerstin som funderat på det redan förra året hakade på direkt så nu är vi anmälda.
Starten i Januri 2015  Photo: Ian Coreless
Vad är då Marmoth Dark Mountain? Jo i "princip" en vanlig brittisk Mountain Marathon, dvs orientering i bergen med full packning, men där slutar likheten. Istället för 2 dagar med övernattning ute på fjället så är det nonstop och istället för dagsljus så går hela loppet på natten och för att spetsa till det lite ytterligare så är det mitt i vintern, sista helgen i Januari, i Lake District i norra England. När vi nu åker dit så tar vi naturligtvis utmaningen fullt ut och kör elit banan, det innebär ca 55 km med en bedömd segrartid på 11 timmar. En gång i tiden var det alltid jag som fick långa natten sträckan på 10-mila, nu lyfter vi begreppet långa natten till en helt annan nivå ;-)

The weather in January could throw absolutely anything at the competitors and this is a major appeal of the Marmot Dark Mountains™ challenge. However, this does mean that competitors need to be suitably equipped and they must carry most of the usual mountain marathon kit (including tent, sleeping bag, stove etc) so that if a team has a major problem we know that they can make themselves safe and warm until help arrives.

Så inleder Shane listan med utrustningskrav, det gäller att kunna hantera en natt ute i Lake Districts berg även om det skulle komma en vinterstorm. En ny utmaning att hantera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar