måndag 8 april 2013

Glaciärlöpning

Nu har jag tröttnat på cykelbanor och utrustat mig för den rådande istiden. I vinter och även förra vintern har jag kört helt dubbfritt, fungerar hur bra som helst på cykelbanor och vägar, t.o.m. på blankisen ute på Mälaren gick det bra med dubbfritt, men inne i skogen krävs det dubb. Har kört med broddar några gånger i vinter på min bergsrunda i Rocklundaskogen men dom sitter inte bra längre. I går åkte jag ut till Intersport på Erikslund och prutade till mig ett par Spikcross. Dom hade så här under "våren" förvisats till lagret så det gick bra med 25% rabatt, lika bra att slå till nu istället för i höst till fullpris.
Fick ingen plats på cirkelfysen i dag så det blev tillfälle att både mjuka upp benen efter helgens lopp i Borlänge och testa nyförvärvet. Kunde konstatera att dom hinner bli testade många gånger innan det blir sommar.

Sprang ett varv på Rocklundas 10 km spår, ungefär 95% av spåret var täckt med is eller stenhårt packade snö. Bitvis uppemot halvmetern djupt. Flera kilometer var det fortfarande fullt fungerade skidspår, mitt i april, i Västerås ?

Med Spikcrossen var det bara att köra som på barmark. Där det var packad och lite sträv snö går det än så länge nog bra med hyfsade vanliga löparskor, men ju mer det fryser ihop till is ju halare lär det bli. Kändes lite som att springa på en glaciär, på ett ställe fanns det t.o.m en liten fin glaciärspringa tvärs över med en porlande bäck i botten, allt ovanpå det egentliga motionsspåret. Istid var ordet.

Isen kanske inte ligger kvar till midsommar, men med väderprognosen för den närmaste tiden så är jag rätt säker på att det fortfarande finns is på spåret till min födelsedag den 17 maj, vi får se om det är rent till 1 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar