lördag 21 november 2015

Ett litet MDM Gear Test

Om 2 månader skall vi ge oss ut i vinternatten i Lake District i norra England, då är det dags för MDM (Marmot Dark Mountain), 5-6 mils nattorientering i bergen, troligen 10-12 timmar, kanske mer om vi yrar runt för mycket för att hitta kontrollerna. Det kommer vara kallt, blött och mörkt även om det är en fin vinternatt, men det kan också vara allt slags värre väder.

Vilket väder det än blir finns det i stort sett alltid en lösning med rätt kläder, den stora utmaningen är fötterna. Man blir blöt, om och om igen, det är kallt och det går inte alltid att springa fötterna varma. I stort sett är enda lösningen Neuprensockar i skorna, lite våtdräkter åt fötterna så att säga. Jag använde det för många, många år sedan för vinterorientering men nu ville jag testa ordentligt.

I dag blev det en perfekt dag för ett litet test.  Det har regnat mycket ett tag så det är blött ute och plötsligt var det -8 grader på morgon så det var kallt men isen har inte hunnit frysa sig stark. Jag gav mig ut på en lugn tur utmed Bruksleden, BRR banan och lite ren skogslöpning med små kärr. Perfekt översvämmat gärde på Bruksleden att vada över omväxlande med hårdfrusna och isiga stigar och på slutet lite blöta kärr. Som väntat funkade neuprenen perfekt, jag blev aldrig ens kall om fötterna trots genomblött och kyla och trots lugn löpning med flera stopp. Det funkade också perfekt med mina nya VJ Integrator, trots hårdfrusna stigar kändes dom inte stumma och metalldubben gav 100% grepp på alla isfläckar.

Vädret bjöd på en riktig härligt solig vinterdag, det var iofs inte så likt en vinternatt i The Lakes, men det är nog å andra sidan svårt att simulera riktigt bra här i trakterna. Bjuder på lite bilder från det fina vädret, men den låga solen har lite svårt att riktigt nå fram
Gear Testing - VJ Integrator och neuprensockor i issörjan
Efter en lång varm höst så kom plötsligt frosten rejält








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar